Folkeskolen i Danmark: Bedre musikundervisning

Dato:22/12/2016 alder: Pris: Type: Beliggenhed:

Musik er en populær rekreativ aktivitet – af mange årsager. De fleste kender den glædesfølelse, man kan få, når man hører en af sine yndlingssange. Gåsehud, dans, skrig, skrål eller skønsang. Musik kan være sjovt, følelsesladet og lækkert for ørerne, men der er mere dybde end dét… Flere forskningsprojekter viser også, at især jazz kan nedsætte angstfølelser, samt øge koncentrationen og indlæringsevnen. Det sker ikke i det øjeblik, man hører musik, men er derimod en proces, der løbende skal have brændstof. I forlængelse af dette, viser forskningen også, at tidlig tilvænning til musik forbedre førnævnte evner. Alt dette gør sig gældende for både voksne og børn, samt musikere og lyttere. Denne viden bør man bruge i de små danske hjem såvel som i folkeskolen i Danmark. Yderligere inddragelse af musik kan forbedre næste generations innovationsevne såvel som deres psykiske helbred! Man kan sige, at musiklærere kan gøre en forskel. De underviser børn og unge i mere end bare et almennyttigt fag, de underviser dem også indirekte i at træne hjernen. Hvad eller hvem kan forbedre folkeskolen i Danmark? Det kan musiklærerne!

(Visited 45 times, 1 visits today)