Jazzens historie

Jazzens historieEn af de ting, jeg elsker ved jazz, er den måde, musikken er opstået og har udviklet sig på – næsten som om, den har haft sit helt eget liv. Jazz er ikke musik, der komponeres med papir og pen, men musik, der skabes med hjertet i samspillet mellem musikeren og hans instrument. Jazztraditionen kan faktisk dateres helt tilbage til slutningen af 1800-tallet, hvor afroamerikanske musikere i sydstaterne jammede sig frem til de nye toner ved at tage udgangspunkt i bl.a. blues og gospel. Da det især var i den afroamerikanske del af befolkningen, jazzen udviklede sig, var der mange, der syntes, at det var en vulgær og beskidt musikform, og især nazisterne gjorde alt, hvad de kunne, for at bandlyse og udslette musikken. Heldigvis var der også mange, der tog musikken til sig, og op gennem 1950’erne og 1960’erne eksploderede mængden af jazzklubber og jazzmusikere både i udlandet og her i Danmark. En af de mest berømte jazzmusikere er nok Louis Armstrong, der havde et band med to andre blæsere og en rytmegruppe, som han turnerede med i hele verden. Louis Armstrongs musik var inspireret af den traditionelle dixieland-stil, men han var også inspireret af swing-musikken, så hans musik var meget moderne og dansevenlig, og det er nok en af grundende til, at han blev så populær. Senere udviklede jazzen sig i mange forskellige retninger – bebop, cool-jazz, avantgarde-jazz, free-jazz og fusions-jazz. En anden jazzform, der er populær i Danmark i dag, er det man kalder for moderne kammerjazz. Det kaldes sådan, fordi det spilles af en lille gruppe (fx ligesom et kammerkor er et lille kor). Kontrabas-musikeren Niels-Henning Ørsted Pedersen er nok den største danske kunstner inden for denne genre. Takket være Jazzhuset Montmartre har Danmark også tiltrukket mange store internationale jazzmusikere. Desværre lukkede Jazzhuset Montmartre i 1995, men jeg synes nu, at Jazzklubben Egegården er mindst lige så gode til at holde gang i jazzmusikken i Danmark.

(Visited 3.178 times, 1 visits today)

Sofistikerede damer

Sendt ved på 01/09/2014 i Musik | 0 kommentarer

Sofistikerede damer

Et af mine yndlingsbands er Sophisticated Ladies. Det er et dansk jazzband, der blev startet i 1987. Jeg har været helt vild med dem, siden Laura og jeg så dem på Jazzklubben Egegården i 2012. Dengang optrådte de sammen med Christina Dahl, der spiller tenorsaxofon. Hun var helt fænomenal. Jeg tror, hun må være end af de bedste saxofonister i Danmark. Jeg kan huske, at hun havde en battle med en lokal saxofonist fra Espergærde, Katrine Suwalski. Det var et ret cool indslag. Normalt er Sophisticated Ladies en trio, der består af Marie Schmidt på klaver, Helle Marstrand på bas Benita Haastrup på trommer. Dengang de startede, fungerede de som backing group for Richard Boone, der bl.a. har spillet med Count Basie og Danmarks Radios Big Band. Han var egentlig amerikaner, og hvordan han endte i Danmark, ved jeg ikke. Men han spillede basun og sang og var vildt eftertragtet. Da han døde i 1999, fortsatte Sophisticated Ladies på egen hånd. Navnet Sophisticated Ladies stammer fra en Duke Ellington-sang, og jeg synes, at det er ret fint, at de næsten altid har nogle Duke Ellington-numre med i deres repertoire, når de optræder. Jeg synes, at det er en god måde at hædre deres “forfar” på. Jeg kan godt lide, at Sophisticated Ladies altid optræder med en kombination af deres egne numre og fortolkninger af klassiske jazz-numre . Det er en fed måde at give nyt liv til de gamle sange på. Især numrene fra jazzens storhedstid i 1950’erne og 1960’erne kan altid få folk op af stolene og ud på dansegulvet. Jeg håber, at Sophisticated Ladies snart kommer til at optræde på Jazzklubben Egegården i Espergærde igen. Det kunne være fedt at høre deres version af Louis Armstrongs “Hello,...

læs mere

Gensyn med Peruna Jazzmen

Sendt ved på 01/09/2014 i Musik | 0 kommentarer

Gensyn med Peruna Jazzmen

Efter min mening er der ikke noget bedre end en god jazzkoncert. Man bliver simpelthen bare glad af god musik. Samtidig er jazz en musikgenre, hvor man hele tiden får udviklet sine forestillinger om, hvad musik er. Her er masser af nyskabelse, samtidig med at de fleste jazzbands også er gode til at ære tidligere jazztraditioner ved at medtage nyfortolkninger af de kendte jazzklassikere. Et af de bands, der er rigtig gode til dette, er Peruna Jazzmen. Bandet har eksisteret siden 1959 og turnerer stadig i hele verden – det må næsten være en aldersrekord! Jeg oplevede første gang Peruna Jazzmen på Jazzklubben Egegården tilbage i 2009. Det var en koncert, jeg aldrig glemmer. Bandet har otte medlemmer: to kornetter, en klarinet, en tuba, en basun, en banjo, et piano og et vaskebræt. De spiller klassisk jazz som det, der opstod i jazzens højborg, New Orléans, i 1920’erne. Samtidig nyfortolker de musikken, så den får et helt unikt præg. Til koncerten i 2009 spillede de bl.a. numre af Louis Armstrong, Joe King Oliver og Clarence Williams, og det er nogle af de fedeste fortolkninger, jeg nogensinde har hørt. Jeg forstår godt, at Peruna Jazzmen har vundet flere præmier i internationale sammenhænge. I 2013 oplevede jeg igen Peruna Jazzmen, denne gang til Copenhagen Jazz Festival. Copenhagen Jazz Festival er næsten bedre end julen for mig, hvad mere kan man ønske sig end alle de bedste jazzbands samlet ét sted i én uge? Da jeg forleden sad og browsede på YouTube, faldt jeg over dette klip med Peruna Jazzmen fra Copenhagen Jazz Festival 2013. Se selv, om ikke du er enig med mig i, at det er et fantastisk...

læs mere